Casco nieuwe Salamanca in Nederland gearriveerd voor afbouw bij Concordia Damen
Al langere tijd werkt logistiek dienstverlener Danser Group aan de wens om klanten niet alleen te bedienen met een betrouwbare vloot binnenvaartschepen, maar om die vloot ook klaar te stomen voor een toekomst waarin uitstootreductie centraal staat in vrijwel alle modaliteiten. Een goed voorbeeld daarvan is het nieuwe schip van MerlinGroup, met wie Danser Group dan ook recent een contract heeft gesloten. Beide partijen proberen zijn vastberaden hun bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de binnenvaart.
Het 135 x 14.20 m schip is het eerste van een nieuw type met een rompvorm die tot 20% brandstofbesparing leidt en tegelijkertijd 10% meer 40-voets container capaciteit biedt.Deze nieuwe Salamanca, die haar oude naamgenoot zal vervangen, heeft diesel-elektrische aandrijving. Op verzoek van MerlinGroup heeft de werf, Concordia Damen, het schip echter zo gebouwd dat het is voorbereid op ‘full-electric’ aandrijving zodra dit een haalbare kaart wordt.
Volgens Marco Zwaap, COO bij Danser Group, heeft het bedrijf al jaren goede ervaringen met MerlinGroup, de oude Salamanca en binnenvaartondernemer Jan Kleine. Beide partijen ervaren de bestaande samenwerking als zeer prettig en met dit contract bouwen de bedrijven hun partnerschap verder uit. Het schip gaat varen in een grote vloot schepen die vanuit de samenwerking tussen Danser Group en Pro-Log aan de klanten ter beschikking worden gesteld. Beide firma’s willen met hun netwerk en expertise ook een rol spelen op het gebied van vergroening. De Salamanca zal in Q1 van 2024 in de vaart komen.
Zwaap: “De Salamanca krijgt een hybride aandrijving en is daarmee grotendeels onafhankelijk van toekomstige ontwikkelingen in alternatieve brandstoffen. Dat wil zeggen: welk systeem er ook gaat ‘winnen’, het schip kan er op worden aangepast. Naast de vergroening van onze eigen vloot juichen we initiatieven van onze varende partners niet alleen toe, maar proberen hen op alle mogelijke manieren te ondersteunen.”
Voorbereid op de toekomst
Momenteel is de infrastructuur die nodig is om een brede inzet van alternatieve brandstoffen en voortstuwingsmethoden mogelijk te maken nog zeer beperkt. Denk bijv. aan waterstof, methanol, ethanol, ‘full-electric’, ammonia, wind-assisted propulsion, biofuels en andere ontwikkelingen. Op alle fronten wordt er druk geëxperimenteerd en vooruitgang geboekt, maar nog geen enkel systeem is al op schaal beschikbaar. Danser Group wil graag bijdragen aan het verwezenlijken en versnellen van deze ontwikkeling. Het bedrijf heeft de overtuiging dat het dat ook doet door zijn rol als ‘early adaptor’. Eerder nam het bedrijf ook al het eerste LNG-ombouw project in de binnenvaart op zich en ook in de relaties met klanten en business partners komt vergroening steeds meer centraal te staan.
Door de bouw van het nieuwe schip van MerlinGroup wordt er ook druk op de markt gezet; ‘het kan’ is de boodschap en dat stimuleert anderen om ook over te gaan op alternatieve brandstofsystemen. Daarnaast draagt het bij aan de verandering dat overheden en grote stakeholders een keuze gaan maken voor H2, biodiesel, batterijen of een ander systeem.
Multimodale logistieke oplossingen
De in 1982 opgerichte Danser Group is sedert lang uitgegroeid tot een multimodale operator. Met beschikking over een ruime vloot schepen, treinen en trucks, vervoert het bedrijf een jaarlijks containervolume van 1,5 miljoen TEU. Naast deze dienstverlening verzorgt Danser Group ook voor- en natransporten per vrachtwagen. Volgens Zwaap is dit ook een logische aanvulling op de dienstverlening van het bedrijf.