Binnenvaartonderneming MerlinGroup uit Arkel start een ombouwproject voor de Sayonara. Het schip, één van de negen uit de vloot, zal worden uitgerust met Stage V motoren om het gereed te maken voor de toekomst en overal te kunnen varen en vervoeren met zo min mogelijk uitstoot van schadelijke stoffen.
Volgens MerlinGroup wil het bedrijf, dat werkt op basis van een participatiemodel van samenwerking tussen bedrijf en gelijkwaardige compagnons, de vloot zoveel mogelijk voorbereiden op de toekomst. Daar hoort het actief bijdragen aan de energietransitie bij.
“Het reduceren van uitstoot hoort wat mij betreft gewoon bij je businessmodel. Lading vervoeren op een verantwoorde manier is ook voor onze klanten steeds belangrijker. Wij gaan daarin mee, maar het moet natuurlijk ook haalbaar zijn. Binnen onze mogelijkheden proberen wij daarom voor elk schip de commercieel en technisch maximaal haalbare maatregelen te nemen. Voor de Sayonara hebben we bijvoorbeeld ook naar elektrificatie gekeken, maar dit schip leent zich daar niet voor. Dus hebben we voor Stage V motoren gekozen, wat een aanzienlijke milieuverbetering oplevert. Voor volgende ombouwprojecten, die er zeker komen, kijken we samen met onze opdrachtgevers en compagnons steeds opnieuw naar de best passende mogelijkheden, zoals Stage V, elektrificatie of alternatieve brandstoffen.”
Aad Kleine, partner bij MerlinGroup
RVO subsidie
De ombouw wordt naast eigen investeringen mogelijk gemaakt door een subsidie van de RVO, de Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen 2023. Deze subsidie helpt transportbedrijven zoals MerlinGroup om schepen die nog veel potentie hebben zowel te vergroenen als hun levensduur te verlengen.
“Samen met onze klanten, vaak partijen met wie we al jaren samenwerken, willen we onze verantwoordelijkheid nemen in de energietransitie. Daarom voeren we een vergroeningsstrategie, vaak gezamenlijk, en passen die waar mogelijk toe op nieuwbouw, maar ook bij moderniseringsprojecten. De refit naar Stage V past daar naadloos in.”
Jan Kleine, partner bij MerlinGroup
De Sayonara wordt uitgerust met twee DAF MX 13-390 Stage V motoren die geleverd en ingebouwd worden door CCM3 uit Werkendam. Naar verwachting zal de Sayonara in Q4 2023 weer op de Nederlandse, Belgische en Duitse rivieren worden ingezet.